mandag den 20. maj 2013

Mors Chokoladekage

Min kæreste havde fødselsdag i lørdags, så derfor vil jeg simpelthen bage ham en kage.

- og bruge det på min blog!


Det første du skal gøre er at skrue op for din DAB radio på den kanal du lige føler for - i mit tilfælde DR MAMa.


Find alle ingredienserne og stil dem klar. 


Så er det bare med at komme i sving!


50 gram blødgjort smør i en skål (virkelig godt billede, jeg ved det, jeg ved det)


200 g sukker (jai et sukkerbjerg, med top)


Hæld sukkeret i skålen til smørret. (sukkervandfald)


Pisk med mixeren indtil sukkeret ikke knaser (hvilket er umuligt, så bare gør det længe..)


Så skal der 2 æg i og det skal også bare piskes!


Så skulle det gerne se sådan ud (hvis ikke, er det underligt, og jeg ved ikke, hvad du har gjort galt, men bare fortsæt og se om det ikke nok skal blive en fab kage alligevel!)


2 TS vaniljesukker - vi havde intet, så jeg prøvede mig frem med en vaniljestang..?


 Så skal der bruges 1 TS bagepulver, 1 TS natron og 2 SS kakao - det skal alt sammen (også vaniljen) blandes i de 200 g mel.

Bland det ned i skålen og nu må du ikke bruge mixeren længere!! Nu skal du vende med bløde bevægelser (ja jeg er prof - i alle kager skal man bruge bløde bevægelser efter melet er kommet i dejen)


1 ½ dL mælk blandes i skålen (svarer til 150 mL)



Så kan man (dette er et twist jeg er kommet med selv), skylde en appelsin...


... og bruge det yderste af skrællen (men ikke indtil det hvide for det er bittert), og hvis man vil også lidt saft. 


Så ser dejen sådan ud... (og igen, jeg kan ikke hjælpe, hvis du ikke er kommet frem til samme resultat - dette er på eget ansvar)


Bagepapir eller smør fadet med smør, dette er et ildfast fad. 


Husk at forvarm ovnen på 200 - det glemte jeg upsii, så havde jeg alligevel ikke styr på det..


Eeej hvor fint! 



Allerede efter 20 minutter burde den være klar..



MEN! for at være sikker stik en kniv ned og hvis der intet dej sidder fast på kniven er den færdig - prøv dig lidt frem med tiden. Min kage skulle have 35 minutter, fordi jeg havde glemt at forvarme ovnen..


Så kan du evt. blande en glassur og drysse med tivolikrymmel.


OG voilá - mors chokoladekage er færdig.

Min lillesøster er ved at dø, fordi jeg ikke vil lade hende smage den - men den er jo til Azim, så hun må spørge ham.



1 kommentar: